zondag 4 mei 2014

Welkom!

Spannend, spannend! Mijn allereerste blog post, het begin van een blog met lekkere gezonde recepten en tips over gezonde voeding maar… zonder foto’s,  want die gaan jullie maken!
Ik ben gewoon heel benieuwd hoe al mijn recepten er op jullie bord gaan uit zien. Gelukt, mislukt, maakt allemaal niet uit, als het maar leuk en (hopelijk)lekker is.
Ik ben geen gastronomische keukenprinses en die ambities heb ik ook niet. Ik kook gewoon graag. Koken staat voor mij steeds gelijk aan ontspanning. Ik hou van de mediterrane keuken met al zijn smaken, geuren en kleuren. Een gezonde keuken zonder al te veel werk.
Honderden recepten en veel te veel kookboeken later ben ik me meer en meer gaan verdiepen in alles wat met voeding te maken heeft en werd me bewust van alle ongezonde producten die in de winkel liggen. In het grootste deel van onze voeding zit letterlijk ‘rommel’.
In vele voedingsboeken wordt de vergelijking gemaakt tussen het lichaam en een auto. Onze auto’s verzorgen we langs binnen en buiten. We gaan er mee naar de carwash en doen hem naar de garage als er iets stuk is, of voor onderhoud. We besteden meer aandacht aan onze auto dan aan ons lichaam. Ja, het uiterlijke lichaam misschien wel: we gaan naar de kapper, kopen mooie kleding, gebruiken make-up, enz. Maar de binnenkant verzorgen we niet. Onze voeding is de brandstof van ons lichaam en daar kijken we niet naar. Suiker, kleurstoffen, additieven,… het gaat allemaal naar binnen, maar in onze auto doen we geen benzine als hij op diesel rijdt. Want ja; dan gaat hij stuk. En wij gaan gewoon naar de dokter met al onze kwaaltjes en die zal het wel oplossen met één of ander pilletje.
De eerste aanzet naar het opstarten van deze blog kwam toen mijn dochter me zei: ‘Mama, je bent altijd met je receptjes bezig maar je doet er niets mee.’ Mmm, ze had gelijk. Los van het uitproberen, deed ik er inderdaad niets mee.
De druppel die de emmer liet overlopen waren mijn collega’s. We werken met 15 op kantoor, 2 van de 15 eten gezond. Al de rest is op dieet, eet een hele dag door of leeft van blik en pizza. Het ergste van al is dat iedereen denkt dat hij of zij goed bezig is.
Toen wou ik er iets aan doen, vandaar dus deze blog J
Het is helemaal niet zo moeilijk om gewoon gezond te eten. Het is een gewoonte die je kan aankweken zonder op dieet te moeten of je uit te hongeren. Het gaat om wat lekker is, om het samen zijn, om te genieten en om af en toe te zondigen zonder je schuldig te voelen. Dat hoort er gewoon bij, en dat mag ook!
Wees creatief in je kookexperimenten en durf spelen met de ingrediënten. Laat me weten of er in mijn recepten iets ontbreekt of juist te veel in zit en uiteraard zijn alle tips welkom!
Jullie kunnen me altijd mailen op incatscuisine[at]gmail.com
Vergeet de foto’s niet J
Heel veel kookplezier!
cats cuisine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten